Alyssa Nava Roman

Ik ben Alyssa Nava Roman, ik ben 22 jaar en ik woon in Leeuwarden. Als bijbaan werk ik bij Grand Café De Doelen in Franeker als leidinggevende en ik doe de opleiding AD Sociaal Werk aan de NHL Stenden in Leeuwarden.

Ik zit nu in mijn tweede jaar. Deze opleiding is gericht op de praktijk, waarbij je gelijk in je eerste jaar al 16 uur per week stage mag lopen en daarnaast ga je nog 2 dagen naar school.

Ik ben altijd heel zoekend geweest in wat ik wil gaan doen. Ik merk dat ik eindelijk een opleiding heb gevonden waarin ik echt op mijn plek ben en ik nu kan ontdekken hoe het werkveld er in praktijk uitziet.

Ik heb hiervoor al 2 jaar op de Weekendschool in Franeker gewerkt met kinderen van 10 tot 12 jaar en kwam erachter dat ik de doelgroep kinderen erg leuk vindt. Door deze opleiding zijn er verschillende mogelijkheden om je te verdiepen in verschillende doelgroepen. Daarom leek het mij interessant om mij nu in een iets oudere doelgroep (jongeren) te verdiepen en om te kijken of dat ook iets voor mij is.

Ik loop sinds september 2023 stage bij Stichting Amigo. Ik ben gelijk in een heel leuk en warm team terecht gekomen waarmee je overal over kan praten en je altijd hulp kan vragen wanneer je dit nodig hebt. Ik voelde mij gelijk welkom en iedereen denkt met je mee wanneer je ergens tegenaan loopt of wanneer je ergens moeite mee hebt.

Stichting Amigo biedt zorgt binnen woongroepen en logeergroepen, waarbij ik in beide ben mee gaan lopen in het eerste jaar. Beide groepen zijn heel verschillend, wat het zo ontzettend leerzaam maakt. Ik wil de kinderen een veilige basis bieden en dat ze zichzelf kunnen zijn. Ik wil heel graag leren hoe ik deze jongeren het beste kan helpen en ondersteunen en de begeleiding bieden zij nodig hebben.

In het tweede jaar heb ik ervoor gekozen om mij te gaan focussen op de woongroepen en meer mee te kunnen krijgen bij wat er allemaal nog meer speelt achter de schermen. Er zijn hier groeimogelijkheden om jezelf te kunnen ontwikkelen. Je kan hier alles bespreekbaar maken, wat voor mij deze stageplek een veilige leeromgeving maakt.