Logeerweekenden

Stichting Amigo biedt logeeropvang aan in alle weekenden. Kinderen komen eenmaal of tweemaal per maand logeren, afhankelijk van de behoefte en daarmee samenhangend de indicatie.
De logeerweekenden beginnen op vrijdagmiddag rond etenstijd en duren tot zondagmiddag 16.00 uur.

Locaties
Stichting Amigo houdt kantoor in Norg aan de Eerste Laan 3.
Dit pand is tevens een logeeropvanglocatie. Daarnaast is er een tweede opvanglocatie in Norg, twee geschakelde opvanglocaties in Vries, een locatie in Hoogkerk (Groningen) en een locatie in Drachten waar vier groepen gehuisvest zijn.

Groepen
Kinderen worden geplaatst in een passende groep waarbij wordt gekeken naar leeftijd, problematiek en ontwikkelingsniveau. Wij werken met groepen van maximaal zes of acht kinderen.
Kinderen komen eenmaal of tweemaal per maand logeren in dezelfde groep op dezelfde locatie.
Ook het team van begeleiders is zoveel mogelijk gelijk. In uitzonderingssituaties is het mogelijk dat een kind vaker komt logeren.

Tijdens de logeeropvang
Elk weekend verloopt volgens een vaste structuur. Dit is belangrijk om de kinderen houvast te bieden.

Op zaterdag is er een georganiseerde grotere activiteit. Op de andere dagen worden er kleinere activiteiten op de locatie of nabije omgeving gedaan.
Voor aanvang van een weekend of vakantieweek krijgen de ouders/verzorgers het programma toegestuurd waarin staat welke kinderen en begeleiders er zijn, wat er gegeten gaat worden en welke activiteiten er gedaan gaan worden.

We vinden het belangrijk dat er naast het doen van activiteiten voldoende rustmomenten zijn en gelegenheid om te spelen. Op de locaties is speelmateriaal aanwezig afgestemd op de leeftijdsgroep. Ook is er knutselmateriaal en wordt er vaak gezamenlijk gekookt of iets lekkers gebakken. Voor het buiten spelen zijn er fietsen en skelters en ander spelmateriaal aanwezig.

Activiteiten
Bij de keuze voor de activiteiten houden wij rekening met de leeftijd, het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kinderen. Ook vinden wij het belangrijk te zorgen dat de kinderen niet aan teveel prikkels worden blootgesteld. Daarom wordt voor elke groep zorgvuldig een keuze gemaakt in het aanbod van activiteiten.

Voorbeelden van een grotere activiteit zijn zwemmen, survival, mountainbiken, een GPS-tocht, schaatsen, diverse in- en outdoor activiteiten, paardrijden, een speelbos, blote voetenpad of een bezoek aan een speeltuin, dierenpark of een kinderboerderij.
Activiteiten op en rond de locatie zijn bijvoorbeeld knutselen, iets lekkers bakken, spelletjes doen, een spel in het bos, een speurtocht of een picknick.

Programma
Elk weekend beginnen we samen met het avondeten. Nog even buiten spelen of, als het slecht weer is, een film kijken of een spelletje doen en daarna gaat iedereen lekker slapen om energie op te doen voor de volgende dag.

Zaterdag starten we de dag met een gezamenlijk ontbijt, waarna we op weg gaan naar de geplande activiteit van die dag. Aan het eind van de middag zijn we weer terug en gaan we koken. We eten gezamenlijk de avondmaaltijd en kijken op zaterdagavond vaak een film of we doen gezellig een spelletje. Als het mooi weer is gaan we natuurlijk lekker naar buiten!

Zondag maken we met z'n allen een luxe ontbijt. Warme broodjes, eieren, verse jus, tomaat, komkommer, croissants, enzovoort. Er is tijd om binnen of buiten te spelen en eventueel nog een kleine activiteit te doen zoals even het bos in of koekjes bakken. We pakken de spullen in en ruimen samen het huis op. Dan is het aan het eind van de middag al weer tijd om naar huis te gaan.